ReCaptcha offline, dienstverlening onmogelijk

recaptcha verkeersborden

Steeds meer diensten op het internet zijn afhankelijk van de aanwezigheid van andere diensten. Zo zijn er veel websites die vertrouwen op Google's ReCaptcha, om kwaadwillenden (vaak geautomatiseerde clickers) te scheiden van de echte klanten. Vroeger was de toets moeilijk leesbare letters en cijfers, nu zijn er steeds meer websites waarbij je foto's moet aanklikken waarop auto's, verkeersborden, winkelpuien of bergen te zien zijn.

Op zich zorgt deze dienst voor meer veiligheid én meer gebruikersgemak bij bezoekers, omdat op basis van risicoprofielen wordt bepaald óf je foto's moet beoordelen en zo ja hoe vaak en van welke moeilijkheidsgraad. Vertrouwde bezoekers hebben dus relatief weinig last.

Echter, het is een gratis dienst. Dat heeft twee nadelen:

  1. Op de achtergrond gebruikt Google alle data voor eigen onderzoek.  Dat is waarschijnlijk grotendeels om de dienst te verbeteren, maar het is onduidelijk wat er verder mee gebeurt.
  2. Er is geen enkele garantie op doorlopende service en er is geen support.

Recent was ReCaptcha een tijd uit de lucht. Er was geen contact mogelijk met de server, waardoor de toegang tot diensten onmogelijk was. Vele diensten waren net zo gedupeerd als ze zouden zijn door een DDoS: er was geen dienstverlening meer mogelijk. Dit gold onder andere voor het Playstation Network.

Deze risico's zijn te minimaliseren door het afnemen van een dergelijke dienst van een partij met een duidelijke Service Level Agreement. Een alternatief is hiervoor verzekeren: bij sommige verzekeringsmaatschappijen is dit gedekt onder het kopje continuïteit.

Deel dit artikel: