Analyse: koersval bedrijven vlak na datalek

Veel grote beursgenoteerde bedrijven zijn de laatste jaren slachtoffer geworden van een datalek. Grote namen in dit rijtje zijn Yahoo en Equifax. Maar welk effect heeft een datalek op de beurskoers? Een analyse van onderzoeksbureau Comparitech geeft aan dat 10-14 dagen na de openbaarmaking de onderzochte bedrijven de grootste koersval doormaken. Bedrijven verliezen in die periode gemiddeld bijna 3 procent van hun waarde.

Op de langere termijn is het beeld minder eenduidig. Gemiddeld deden de getroffen bedrijven het na drie jaar ruim 15% minder goed dan de markt. Vooral financiële instellingen maakten een langdurige koersval mee. Deze bedrijven waren na drie ruim 17% van hun waarde kwijt ten opzichte van de markt. Verrassend genoeg presteerden getroffen gezondheidszorg bedrijven beter dan de markt. Maar overall is een datalek schadelijk voor de beurskoers van een bedrijf.

In het onderzoek zijn de volgende bedrijven betrokken: Apple, Adobe, Anthem, Community Health Systems, Dun & Bradstreet, Ebay, Equifax, Experian, Global Payments, Home Depot, Health Net, Heartland Payment Systems, JP Morgan Chase, LinkedIn, Monster, T-Mobile, Sony, Staples, Target, TJ Maxx, Under Armour, Vodafone en Yahoo.

Deel dit artikel: