ACM: Zorgplicht voor online bedrijven nodig

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag de noodklok geluid over misbruik van gegevens over online consumenten. Lid van de Raad van Bestuur Cateautje Hijmans van den Bergh heeft hier vandaag een opinie-artikel over gepubliceerd. Het onderwerp is hoe online bedrijven misbruik maken van het standaardgedrag van consumenten:

"Feit is dat het belang van de consument het soms verliest van het belang om de verkoop te verhogen. Hoe zorgen we dat bedrijven consumenten niet stiekem in hun grootste valkuilen laten vallen?

We weten dat we als mensen beperkt rationeel zijn en vaak beslissingen nemen op basis van impulsen in plaats van intenties. Of anders gezegd: wie het menu bepaalt, bepaalt de uitkomst. En dan wil je als consument niet dat de 'kok' daar misbruik van maakt. Bijvoorbeeld door ons ongemerkt en stelselmatig te laten kiezen voor een product waar het platform een hogere commissie voor krijgt, of om de standaardinstellingen zo te houden dat er grote hoeveelheden data worden uitgelezen."

Volgens de ACM zetten bedrijven steeds vaker technieken in om consumenten op basis van impulsen te laten beslissen. Dat zorgt ervoor dat consumenten bijvoorbeeld een keuze maakt uit de eerste drie opties. Dat terwijl de beste optie voor die persoon lager staat in de ranglijst. Onderzoek laat zien dat wij gemiddeld vaker producten aangeboden krijgen die inferieur zijn aan de producten die we zelf hadden uitgezocht.

De ACM pleit ervoor dat de Europees Commissie gaat werken aan betere bescherming van consumenten tegen deze technieken.

"Het consumentenrecht richt zich vooral op informatievoorziening, die de 'redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument' moet helpen bij het maken van zijn keuze. Maar ook online diensten die hun informatievoorziening op orde hebben, kunnen de omgeving zo ontwerpen dat consumenten toch gestuurd worden naar voor hen schadelijke keuzes."

Deel dit artikel: